Fifty firar 9 månadersdagen i skogen

14.09.2016 11:48

Så var det då dags för Fifty's anlagsprov och en lång resa stod på schemat. Spårvagn till Centralen, tåg till Trollhättan, buss till Uddevalla, buss till Väne-Ryr och som avslutning 40 min promenad till Bojetorpet. Att det dessutom var varmaste höstdagen på 33 år gjorde ju inte förutsättningarna bättre.

Väl framme så är det då dags för ringrostig förare och novisen att i 25 graders värme iaf ge sig på det där anlagsprovet. Jag trodde ärligt talat inte hon skulle orka mtp resan i värmen och kände mig lite illa till mods att hon skulle debutera under dessa omständigheter.
Men, men, viltspår är sjukt kul och då kan man lägga in en extraväxel sa Fifty och tuffade iväg. Upptaget tog hon direkt på egen hand, halvvägs säger Roger (domaren):
- Jäklar, jag undrar om inte den här kan bli strå't vassare än din andra (Bettan är känd i Bojetorpet).
Sista sträckan tar värmen ut sin rätt, Fifty lägger sig i en sval mossa o pustar ut, jag vattnar henne och vi bara inväntar hennes återhämtning, låter henne vara. 1-2 min senare reser hon sig upp, tar resterande spår samt slutet klockrent.

Godkänd blev hon med råge sas och även om det bara var ett anlagsprov så är jag otroligt nöjd o stolt över den lilla mtp omständigheterna.

Protokollet:
Liggtid: 4 tim
Temperatur: 25 °C
Terräng: Barrskog, Lövskog, Tätningar, Myr/mossmark, Öppen mark/åker, Kuperat
Spårtid: 22 minuter
Provförlopp:
Tar start ua. Str1 ua, liten ringning v1. Str2 ute max 5-8 m, direkt åter, ringar v2. Utmärkt str3 o v3 inga problem. Stannar upp lite str4 (trött i värmen) startar upp o tar resterande spår utan problem. En lovande tik som arbetar i ett behagligt tempo. Riktigt duktig.
Domare: Roger Skoglund